Ne upadajte u zamku popularnih ‘zdravih’ proizvoda!

 

Sigurno ste primetili ekspanziju projzvoda sa oznakom ‘zdravo’ i ‘fit’. Iako nas raduje što je zdrav i aktivan način života u modi, usled nedovoljno informacija veoma lako možemo upasti u različite marketinške zamke. Nemojte dozvoliti da vas šareni natpisi na pakovanju prevare. Informišite se i uvek čitajte sastav proizvoda koji kupujete kako ne biste bacali novac  na nešto što vam neće doneti željene rezultete ili je čak i štetno.

Navešćemo vam nekoliko popularnih primera na koje treba obratiti pažnju.

 

 

 

Proizvodi sa oznakom FIT

Proizvodi koji nose ovakvu oznaku često su jedna od najvećih marketinških prevara. Sve češće na rafovima možemo primetiti raznorazne fitness žitarice, čokolade ili keks koje zbog neznanja biramo kako bismo smršali, a u isto vreme zadovoljili svoju glad za slatkišima. Nažalost, tako nešto ne postoji. Ovakvi proizvodi mogu biti  napravljeni od integralnih žitarica ili imati malo smanjenu dozu šećera ili transmasti pa na taj način dobijaju ovakav naziv. Međutim oni su i dalje veoma kalorični i nisu u većoj meri različiti od ostalih proizvoda te vrste. Nažalost, ako želite prave rezultate takvih namirnica se morate odreći ili ih ograničiti, bile one fitnes ili ne.

 

 

Integralno brašno

Integralno brašno se pravi od žitarica punog zrna. Kada uzmemo u obzir nutritivne vrednosti to je svakako bolji izbor od belog brašna jer sadrže vlakna, protein i vitamine. Međutim, uvek morate imati u vidu da su hleb i peciva od integralnog brašna  jednako kalorični kao oni napravljeni od belog. Kada unosite ugljene hidrate, uvek birajte žitarice punog zrna, je važno ograničiti količinu kako bi se uklopla u optimalan dnevni unos kalorija.

 

 

Da li je to bez glutena?

Poslednjih godina zapljusnuo nas je talas velikog broja bezglutenskih proizvoda koje proizvođači  predstavljaju kao zdravi i bolji izbor u ishrani. Gluten je naprasno postao neprijatelj broj jedan it o bez mnogo znaja šta je to uopšte. Gluten je protein koji se nazi u žitaricama. Određen broj ljudi ima alergiju na gluten, odnosno celijakiju i njima su namirnice sa glutenom zabranjene u ishrani. Pored toga, neki ljudi maju ili veću dozu netolerancije na gluten koja im stvara određene tegobe, poput nadutosti i umora. Potrebo je testirati svoj organizam da li je osetljiv na gluten ukoliko se javlja ovakva vrsta neprijatnosti. U tom slučaju namirnice koje ga sadrže treba ograničiti ili izbaciti. Sa druge strane, nemaju svi ljudi ovakav problem i nije neophodno konzumirati proizvode bez glutena samo zato što tako piše novinama. Ovakvi proizvodi takođe mogu biti veoma kalorični.

 

 

Zdravi šećeri

Fruktoza, agave sirup ili kokosov šećer često se prominju kao zdravije zamene za klasičan beli šećer, odnosno saharozu. Međutim, ne zaboravite da je svaki šećer ipak šećer! Sve ove varijante sadrže različite oblike šećera u različitim razmerama, saharozu, fruktozu, maltozu, dekstrozu. Fruktoza se nalazi u voću, pa se često uzima kao dobar izbor šećera, ali može biti vrlo problematična u većoj količini, posebno kada se od nje prave kolači. Iako fruktoza manje utiče na skok insulina, ona se zbog toga pretvara u mast i taloži u jetri, što vremenom može dovesti do raznoraznih metaboličkih poremećaja.

 

Hrono namirnice

Hrono ishrana je postala veoma polularna u poslednje vreme, a sa njom i veliki broj projzvoda sa takvom oznakom. Da li je ovakva ishrana dobra je tema o kojoj ćemo dodatno pričati. Ipak, bili ha hrono ishrani ili ne, važno je znati da ako je na neki proirozvod stavljena oznaka hrono, to ne znači da je automatki zdraviji od drugih. Najčešće se ovakvi projzvodi uopšte ni ne razlikuju.

 

Veganska ishrana

Veganska ishrana ima sve veći broj pristalica zbog navodnog antikancerogenog dejstva i drugih benefita. Bilo kako bilo, danas možemo naći sve veći broj namirnica sa oznakom da su pogodne za vegane. Kao i kod hrono ili fit proizvoda, i o ovom slučaju to ne mora da znači da su takve namirnice zdrave, već da prosto ne sadrže sastojke životinjskog porekla. One mogu biti prepune šećera i veštački prerađenih biljnih masti. Takođe, neretko se dešava da se ljudi zbog pomodarstva i uticaja od strane poznatih ličnosti  odluče da isprobaju vegansku ishranu. U ovom slučaju budite veoma oprezni, posebno ako jedete samo presnu hranu. Kada izbacite namirnice životinjskog porekla potrebno je mnogo veće znanje u oblasti nutricionizma kako biste uspeli da unosite sve što je organizmu potrebno na dnevnom nivou.

Zato pamet u glavu kada se sledeći put nađete u kupovini!