Sunce i vitamin D

 

Stiglo je leto i sunčani dan su tek pred nama. Svi jedva čekamo mnogobrojne čari leta i uživanje na suncu. Ipak iako mnogi uglavnom misle na to kako da najbrže i najbezbednije pocrne, mi želimo da vas podsetimo na važniji benefit sunčanih zraka -vitamin D.

Ovaj vitamin je veoma specifičan i  često se može naći u deficitu kod velikog broja ljudi, naročito u zapadnijim zemljama. U ovom delu sveta najveću dozu organizam proizvede između aprila i septembra. Razlog tome je što, iako postoji više mogučnosti za unos vitamina D, najbolji  i najprirodniji izvor je sunce. Koža ga proizvodi od holesterola kada dođe u kontakt sa UVB zracima.

Samo mali broj namirnica sadrži vitamin D kao što su određene vrste morske ribe, goveđa džigerica, žumanca. Zbog toga, ako ne boravite često na suncu, najčešće se preporučuje i dodatna suplementacija. Ovo je  posebno važno u toku zimskog perioda kada provodimao manje vremena napolju i sunce ne sadrži dovoljnu količnu UVB zraka. Korišćenje solarijuma nije dobra zamena.

Uloge ovog vitamina su mnogobrojne i esencijalne za održavanje optimalnog zdravlja. Na primer, vitamin D pomaže apsobciju kalcijuma i fosfora u organizmu. Takođe,   istraživanja su pokazala da osobe sa veoma niskim procentom vitamin D imaju veći rizik za razvoj kardiovaskularnih bolesti, osteoporoze, depresije, različitih oblika raka, slabosti u mišićima itd.

Koje je najbolje doba dana za proizvodnju vitamina D?

Podne, posebno u toku leta najbolje je vreme za lov na vitamin D. U to vreme sunce se nalazi na najvišoj tački i UVB zraci su najintenzivniji, pa je potrebno manje vremena provesti na suncu. Količina vremena zavisi od lokacije i drugih faktora , i znosi u proseku od 10 do 30 minuta, tri puta nedeljno.  Prvih nekoliko dana maksimalno ograničite izloženost, posebno ako ste svetlije puti, kako biste dozvololi ćelijama da postepeno razviju odbarmbeni mehanizam.

 

Imajte u vidu da željeni efekat nećete postići ukoliko sunce prolazi kroz prozor je UVB zraci u tom slučaju  ne mogu da dođu do kože. Dok UVB zraci pomažu u stvaranju vitamina D, UVA zraci ga uništavaju. Ovo se dešava kako bi se napravio prirodan balans u organizmu. Ipak kada smo izloženi suncu kroz prozor, do nas mogu dopreti samo UVA zraci.

Boja kože

Boju kože određuje pigment melanin. Ljudi koji imaju tamniju kožu imaju i veću dozu melanina. On joj pomaže da se zaštiti od štetnih uticaja sunčevih zraka. Ipak, ono što je možda neočekivano jeste da tamni  ljudi moraju provesti više vremena na suncu kako bi proizveli dovoljnu količinu vitamin D, negde između 30 minuta i 3 sata.

Otkrijte više kože za više vitamina

Kako bi ćelije proizvele veću dozu vitamina D iz holesterola, najbolje je da što veći deo kože dođe u kontakt sa suncem. Preporuka je bar trećina. Dovoljno je dakle da napravite kratku šetnju u majici i šortsu nekoliko puta nedeljno. Zaštitite glavu, lice i oči.

Da li krema za sunčanje utiče na proizvodnju vitamina D?

Krema za sunčanje je preporučljiva kako bismo zaštitili kožu od štetnih uticaja. Ovakve kreme sadrže hemikalije koje nas brane od štetnih UV zraka, ali takođe otežavaju i prodor UVB zraka i proizvodnju vitamina D. Kreme sa faktorom 30 ili više smanjuju proizvodnju od 95–98%. Ipak savet je da koristite kreme ukoliko provodite više vremena na suncu.

.

Mere opreza

Iako  treba uživati i upijati  benefite sunca, ipak postoje i neželjena dejstva na koja moramo obratiti pažnju jer mogu imati veoma negativne posledice.

Opekotine: Najčešći problem koji se javlja prilikom prekomerne izloženosti suncu. Uključuju crvenilo, otok i bol. U tom slučaju obavezno koristite meleme za ublažavanje ovih problema.

Oštećenje oka: Preterana izloženost može oštetiti retinu oka i izazvati problem poput katarakte. 

Starenje kože:  Ukoliko ne koritimo sunčeve zrake mudro ono može ubzati starenje kože.

Promene na koži: Sučevi zraci mogu stvoriti neravnomernu pigmentaciju poput pega i fleka najčešće na licu, ramenima i leđima.

Sunčanica: Neretko se dešava usled preterane toplote, posebno kod osetljivih osoba. Obratite pažnju na hidrataciju i zaštitu lica i glave.

Rak kože: Najozbiljniji problem koji se može javiti, posebno na koži koja je više puta izgorela. 

Ukoliko planirate da provodite više od 10-30 minuta na suncu, obavezno zaštitite kožu kako biste izbegli ovakve posledice. Vreme koje provodite na suncu treba da zavisi i od toga kojiko vam je osetljiva koža.